De coronapandemie heeft de digitalisering van de arbeidsmarkt versneld. Bedrijven die vóór de virusuitbraak nog terughoudend waren met werknemers die thuis wilden werken, zien nu dat op afstand werken toch goed kan. Maar dat betekent wel dat werknemers goede computers en verbindingen nodig hebben en digitale problemen zelf kunnen oplossen. Lang niet iedereen kan dat.

Ongeveer een derde van de Nederlandse bevolking kan apps niet verwijderen, zijn computer of tablet niet met wifi verbinden of opgeslagen bestanden openen zonder hulp, blijkt uit onderzoek van de Universiteit Twente. Vrouwen en ouderen hebben minder digitale vaardigheden dan mannen. Werknemers die op kantoor werken, kunnen iemand aanschieten met een digitale vraag, naar de IT-helpdesk lopen of het klusje uitbesteden aan een collega. Nu mensen thuiszitten, moeten zij hun problemen zelf oplossen.

Dat is vaak lastig, zoals om hulp vragen dat niet zelden ook is. En het zijn niet altijd de mensen van wie je het verwacht.

Waar kunnen werknemers die deze vaardigheden missen terecht? Bel ons bijvoorbeeld op 0620266263 of klik hier voor meer info.

We krijgen veel vragen over Zoom, een populair programma voor videoconferenties. Sommige werknemers hebben dat programma nog nooit gebruikt en begrijpen niet hoe het werkt. Ook bellen mensen als hun webcam niet werkt. Als ze specifieke problemen hebben, kunnen zij een programma downloaden genaamd ‘teamviewer’ waarmee wij op afstand op hun scherm meekijken. Soms duurt het even voordat ze dat voor elkaar krijgen, maar daarna is het probleem vaak snel opgelost.

 

Open chat
Hello, do you have a question or would you like to make an appointment?

Hallo, heeft u een vraag of wilt u misschien een afspraak maken?

Marcel / IFIXIT.nl